Alla inlägg den 13 maj 2008

Av Anna Danielsson - 13 maj 2008 22:30

Nu har jag lite mer tid att skriva.


Jag befinner mig for tillfallet pa hotellet, pa en jatteseg dator. Idag har vi varit i Birkenau, den storsta delen av Auschwitz kan man saga. Hela gruppen blev helt chockade nar vi kom dit eftersom de var sa groteskt STORT. 125 hektar tror jag nagon sade, fyllt med sadana dar fang-baracker. Vi var inne i flera och det var verkligen grymt obehagligt. Vi sag aven en massa ruiner fran krematorier som bl.a SS-vakterna sprangde for att undanroja bevis for forintelsen. Gar seriost inte beskriva hur det var att ga runt har, och jag menar det. Vi hade minnesstund och tyst minut for offrena vid ett minnesmonument i lagret, och en massa folk i var grupp brot ihop typ.


Imorgon ska vi i alla fall in till Krakow, som sagt. Sen maste jag bara fa beratta om den polska helt sinnessjuka matkulturen. ALLT ar friterat. Jag ska ge exempel pa tva av dagens maltider:


- Friterade varrullar. Innehall: PANNKAKA, champinjoner och kal.


- Friterad kyckling, skinka och ost.


Nu ska jag typ slagga eller nat. Vi bor pa ett typ kristet hotell dar det ar tystnad klockan 22.00 o.O


Godernatt

Av Anna Danielsson - 13 maj 2008 14:28

Jag befinner mig alltsa nu i Polen, det vill saga utomlands - vilket forklarar avsaknaden av de tre sista bokstaverna.


Ska ge en snabbrapport. Polen ar ett valdigt vackert land, men i princip alla hus ar fallfardiga. Staderna ar ofattbart risiga.


Vi har nu varit i bade lagrena Auschwitz och Birkenau, och det var verkligen otroligt mycket varre an jag hade forestallt mig. Jag hinner inte skriva om allt nu, men bland annat sa gick vi pa den guidade turen in i gaskammaren och krematoriet dar flera tusentals manniskor har blivit mordade. Var bland det obehagligaste jag varit med om, och jag tycker det nastan borde vara obligatoriskt for alla att aka hit en gang i livet - for att se att allting faktiskt har hant, man far verkligen en extra tankestallare.


Annars ar Polen inget bra land att promenera ute i pa kvallen kan jag, Hedvig och Sara intyga. Mer om det en annan gang.


Imorgon ska vi in till Krakow, det blir grymt kul.

Presentation

Omröstning

...men vartifrån är du då?
 SKELLTOWN
 Ännu längre norrut än Skelltown
 ...mellan-Sverige?
 08
 Västkusten
 Skåne & CO
 INLANDET, höhö
 Nån annanstans

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards